MÍT Grafológiai konferencia, 2013. november 16. – előadások
A 2013. november 16-i MÍT Grafológiai konferencia programjában kilenc előadás, valamint egy pszichológus szakértők bevonásával zajló workshop kapott helyet. Szinopszisaikat máris olvashatjátok…
HITELESEN – PROFIKTÓL
* * *
Hegyi Judit: A grafológiai szakirodalom tartalmi reprezentációja – információszerzés a grafológiáról szakmabeliek és érdeklődők számára
Mint minden más szakterület, úgy a grafológia számára is egyszerre forrás és szolgáltatás, ennélfogva pedig létfontosságú kérdés a világháló lehetőségeinek tudatos kihasználása, a szakmai tudás terjesztése. Hogyan és hol juthatunk el a reveláns irodalomhoz? Vajon mely szakmák foglalkoznak grafológiai kérdésekkel? Milyen a grafológia szakmai jelenléte? Hol publikáljunk?
Katona Ágnes: Saját kézírás szándékos eltorzítása a későbbi letagadhatóság reményében. Autoforgerie
Névtelen levelek azonosítási lehetőségei a szándékos írástorzítás esetében, valamint banki szerződések, adásvételi szerződések kérdésköre. Grafológus, írásanalitikus, íráselemző, írásszakértő, klinikai írásszakértői szakterületek módszerspecifikus eltérései és egyezőségei. Esettanulmány a témában.
W. Barna Erika: Pályaorientáció – a tehetségben rejlő erő
A CEREG-Grafológiai Akadémia munkatársai két évtizedes kutatásra és gyakorlati tapasztalatra építve dolgozták ki az ún. Barna –Demeter pályaválasztási mátrixot, amely az egyedi személyiségmintázat alapján jelöli meg a kiemelkedő képességekhez igazított pályairányokat. A pályaválasztási módszer komplex vizsgálatra épül és szervesen illeszkedik a nemzetközi gyakorlatban széles körben elterjedt tipológiákhoz is. A pályaválasztási és pályafejlődési tanácsadás során az embert a hármas tagolódás elve alapján közelítjük meg.
Csepelyi Magda: Grafológia a korszerű HR-ben
A korszerű humánpolitikában az emberi erőforrás (maga az ember, tudásával és teljes személyiségével) egyenértékű a pénzügyi eszközökkel, a piaccal és a termelési, gyártási módszerekkel. Ezért a vállalat, a szervezet sikeressége jelentős részben függ a humán erőforrásoktól. Az embert, a csoportviszonyokat, a vezetési stílust vizsgáló emberierőforrás-gazdálkodásban pedig jó partner lehet a grafológus a maga szaktudásával, felkészültségével – mind a kiválasztásban, mind a munkaerő-fejlesztésben, mind a karrier menedzselésében.
Szilvásy Péter: Kibernológia – a grafológia új dimenziója
A kibernológia lényege: karakterológiai jellemzés az internetes (illetve más, képi-funkcionális) publikációk elemzése alapján, a tartalom, a stílus, a forma, a funkció, az eszközök, az információk figyelembevételével. A kibernológia tudománya nagymértékben alapoz a grafológiára, de ezen túlmenően az informatikai, honlapkészítési, közéleti, vállalkozói, művészeti területeket is felöleli. Jól használható a gazdaságban, a partnerkapcsolatok tesztelésében, a politikai pártok és a rendezvények világában is, jelezve az események, vállalkozások lehetséges gondjait és sikereit. Előadásomban mindezt néhány konkrét példával is illusztrálom.
Dr. Agárdi Tamás: A trauma és PTSD (poszttraumás zavar) egyes jegyeinek tükröződése a kézírásban
Előadásomban PTSD (poszttraumatikus stressz szindróma) kézírásban kifejeződő jeleivel foglalkozom. Kimutatásukhoz a kvalitatív értékelés mellett komputeres grafometriát alkalmaztam, egzakt, objektív, számszerűsíthető, statisztikai próbákkal elemezhető adatokat nyerve a kézírás tulajdonságairól.
A vizsgálat alanyai szexuális abúzus sértettjei (SA), 10 és 18 év közötti nők (N= 14) voltak, akik igazságügyi pszichológiai vizsgálat során adtak írásmintát. A kontrollcsoport (CP) létszámban, nemben, életkorban illesztett, egészséges fiatalokból állt. A két csoport írásképének harmonikus integrációjában, fragmentáltságában eltérés mutatható ki – így tehát a komputeres grafometria a szükséges sztenderdek elkészítése után gyorsan, olcsón, tömegesen elérhető elsődleges szűrőeszközzé válhat trauma vagy PTSD gyanúja esetén.
Budavári Zsuzsa: A kor áldozata? Latinovits Zoltán kézírásának elemzése
Latinovits Zoltán élete és halála sokunkat foglalkoztat még ma is, sok évvel halála után. Történetét legutóbb Tarics Péter révkomáromi újságíró dolgozta fel, (I)gazság és lehetőség között címmel. Páratlan kaland volt, amikor kezembe juthatott Latinovits Cserhalmi Györgynek szóló levele, amit halála előtt 6 órával írt. Személyiségének vizsgálata természetesen több levele alapján készült – döntő módon a tudatalatti vizsgálatának legújabb módszereivel. Előadásomban ennek nyomán szeretném megidézni a Színészkirályt.
Vékony Györgyi: Miért szükséges folyóírást tanítani?
Előadásomban a következő kérdésekre keresek választ. Eltűnik-e mindennapi életünkből a kézírás? Milyen hatással lehet ez mindennapi életünkre? Milyen következményei lehetnek annak, ha nem fogják oktatni a kézírást, illetve a folyóírást az iskolában? Miért tartják fontosnak egyesek a gépírás preferálását? Van-e szerepe a grafológusnak a gépírás tekintetében? Miért van szükségük arra a mai gyerekeknek is, hogy megtanulják a folyóírást?
Kovács Mónika: A Neumann-galaxis tollforgatói. Milyen új szólamokat fedezhetünk fel az írásterápia által a kézíráselemzés narratívái között?
Miközben a kézírás haláltusájának történetét pötyögjük úton-útfélen, addig a kézírás új funkciót nyerhet a személyiségfejlesztés és a stresszkezelés által. Ez az írásterápia új paradigmája. A Magyar Írásterápiás Egyesület „Lélek-lengéscsillapító” kutatása a reziliencia, a rugalmas alkalmazkodóképesség, a pszichológiai immunrendszer állapotát és változásait a kézírás elemzése által datálhatóvá teszi. Előadásunkban első lépéseinkről és eredményeinkről számolunk be.
Tánczos Zsuzsa-Huba Gizella: Az ifjúság útjai – grafológia a 16-22 éves fiatalok élethelyzeti nehézségeinek megoldásában. Workshop
Hogy érzi magát ma egy középiskolás? Hogyan lehetne segíteni a középiskolásoknak? Megmutatunk számos érdekes, különleges középiskolás-írást, és áttekintő képet adunk arról, hogy jellemzően milyen problémákkal terheltek a mai fiatalok. Beszélgetőpartnerünk lesz két pszichológus, akik pszichológiai tesztek segítségével végeztek kutatásokat fiatalok körében. Eredményeiket összevetjük, megvitatjuk, és közös beszélgetésre hívjuk a workshopon résztvevőket.